favorit movie
Doctor Parnassus és a képzelet birodalma
Mit szólnál egy jó kis fogadáshoz? Reszketsz, szűkölsz, hogy megkapd, amire a legeslegjobban vágysz vagy csak egyszerűen képtelen vagy leállni a fogadásokkal, mert a lejtőn már nincs megállás...? Szóval? Miért cserébe adod el a lelked az ördögnek? Pénz? Erő? Hatalom? Gitártudás? Szerelem?
Önhittség mind, semmi más. Az ördög meg jól rászed. Készülj fel rá.
Ezer évvel ezelőtt Doctor Parnassus még névtelen szerzetesként élt egy távoli, emberfeletti erővel megközelíthető kolostorban. Szerzetestársaival együtt azt a küldetést vállalta, hogy szüntelenül-fáradhatatlanul történeteket mormolt, mert úgy hitte, ha már senki nem meséli őket, akkor a világ megszűnik létezni.
Persze tudjuk, hogy a hiúság az ördög egyik kedvenc bűne, ezért az ördög különös örömöt lelve a fényhozásban, egy szép, hóviharos napon meglátogatta Parnassust. Fogadást kötött vele, hogy több embert tud elcsábítani, mint amennyit Parnassus jó útra tud téríteni a fantázia hatalmával. De a fogadással egyben tőrbe is csalta. Hagyta nyerni, hagyta, hogy a legbelsőbb vágya teljesítését kérhesse. Így nyert Parnassus örök életet. Örök szenvedést.
Az arroganciája ára az lett, hogy elfeledve, feleslegesen, magányosan és kétségbeesetten vándoroljon az idők végezetéig, megélve azt a korszakot, amikor már senkinek nincs szüksége a történeteire, a megváltásra. Vagyis napjaink korát.
Gilliam saját, egyszemélyes toposzát ülteti ezúttal nem a múltba (Gyalog galopp), és nem is a jövőbe (Brazil, 12 majom), hanem kétezerakárhányba. Félelmetes látni, hogyan - nem - boldogul Parnassus, egy más korból ittragadt ember, ahogy nem csak a vándorszínháza díszletei, kosztümei vagy pénztárcája kopik végképp el, hanem az identitása, a reményei és a hite. Éles ellentétben van mindennel, amit ő képvisel, egyetlen lánya a majdnem 16 éves Valentina, és szinte még gyermek segítője, Anton. Ők ketten a ma, a most, a fiatalság, és a kárhozat.
Míg ugyanis Anton útközben lett felszedve-megmentve (ki tudja honnan és mikor, de el tudjuk képzelni, hogy milyen lehetett azelőtt, ha Parnassus korhadt kocsijával és a vele járó konstans éhezéssel tökéletesen elégedett), Valentina pedig az ördög jegyese. Parnassus őt is elvesztette egy újabb fogadásban, még jóval születése előtt. Már éppen készül megmondani a lánynak, hogy mi vár rá, ha betölti a 16-ot, de csak ráérősen, reszketősen két hullamerev részegség között, hogy legyen ideje betoppannia a hátha-megváltásnak. Még, ha az egy akasztott ember képében (Tony - Heath Ledger) érkezik is el.
Eddig tart nagyjából a film meséből szőtt része, és még csak 5 percnyi játékidőt meséltem el. De gyertek közelebb, elmondom, mi az, amiért érdemes végignézni Gilliam történetét. Azért, mert ez egy realizmusba oltott, paradox módon önmagába visszatérő, kettős spirális mentén játszódó mese, aminek a hatása alól még napokig képtelenség (fel)szabadulni. Vándorszínházának csodatükrén át egy olyan színes, naívfestményszerű, ugyanakkor a végső kérdésekkel foglalkozó fantáziavilágba léphetünk át, amihez hasonlóban utoljára gyermekkorunkban voltunk.
Akkora trükkmester az öreg (na jó, még csak 70 éves), hogy hiába látjuk, amint három másik, totálisan különböző beugró színésszel (Heath Johnny Depp, Jude Law, Colin Farrell) sem toldozva-foldozva, hanem jókora jelentéstöbblettel pótolja Ledgert, aminek hatására egy pillanatra nem esik ki az időből és térből a mű. Hiába tudjuk, hogy nem csak Tony, hanem Heath is átlépett (duplán is) a csodatükrön, hiába tudjuk, hogy a csodálatosan különleges szépségű Valentina (Lily Cole) többet van a kifutón, mint a színpadon, hiába furcsálljuk, hogy az ördög (Tom Waits) nem dalra fakad, hanem ablakokban és lelkekben leselkedik, mindvégig hisszük a mesét, ki nem zökkenünk.
Elképzelem, ahogy Gilliam egy privát vetítőterembe gyűjti össze az egykori Monty Pythonosokat, és talán ott van velük a nagyszerű Christopher Plummer (Parnassus) is, no meg a többi színész és alkotó, és mikor szétlibbennek a függönyök, együtt nézik-hallgatják azt a mesét, emberről, lélekről, akaratról és legbelső kétségekről és vágyakról, aminek nem szabad kivesznie a világból.
Mirrors
Ben Carson nyomozó lába alól kicsúszott a talaj. Nemcsak az állását veszítette el, a magánélete is zsákutcába került. A férfi szeretné összeszedni magát, talpra állni, ezért éjjeliőri állást vállal az egykori áruház kiégett romjainál. Amikor éjszakánként bejárja a kihalt épületet, különös dolgokat tapasztal. A hajdani áruház büszkeségének számító, hatalmas, díszes tükrökben borzalmas képeket lát. Kezdetben maga sem tudja, hogy valóság vagy látomás mindez. Ám rá kell döbbennie, a saját belső démonjai mellett ép ésszel felfoghatatlan rémségekkel is szembe kell néznie.
Kellékfeleség (Ez nem favorit film csak még nem láttam és ide mentem le esti videózásra)
A nőcsábász Danny jegygyűrű viselésével védi magát a tartós kalandoktól. Ám Palmer esetében csődöt mond a taktika, ugyanis beleszeret álmai nőjébe. Danny jobb híján újabb hazugságra ragadtatja magát, megkéri a gyermekeit egyedül nevelő titkárnőjét, játssza el az elhidegült felesége szerepét. Miközben a 'házaspár' igyekszik kitartani a mese mellett, a hazugság újabb hazugságokat szül, Katherine gyerekei, sőt Danny unokatestvére is belekeveredik a színjátékba. A társaság végül közös családi utazáson találja magát, ahol már senki sem tudja, mi igaz, és mi nem.
Pokolba taszítva ( Ezt viszont láttam és nagyon jó film)
Christine Brown szép karrier előtt álló Los Angeles-i hitelügyintéző, aki boldogan él jóképű barátjával, Clay Dalton professzorral. Életük addig a napig csodás, míg Christine-t fel nem keresi a bankban a rejtélyes Mrs. Ganush, hogy a házát sújtó jelzálóghitel törlesztésére haladékot kérjen. A csinos, fiatal nőnek el kell döntenie, mi a jobb: ha jóindulatú az öregasszonnyal, vagy ha megtagadja a segítséget, hogy bizonyítsa rátermettségét főnöke, Mr. Jacks előtt, és előléptessék? Christine az utóbbi mellett dönt, és az előtte térdeplő öregasszonyt látványosan megszégyenítve elküldi, aki bosszúból átokkal sújtja, pokollá változtatva életét. A Lamia átok lényege, hogy gonosz szellem kezdi kísérteni a lányt, és csak pár napja marad, mielőtt elnyeli a pokol. Mivel szkeptikus barátja egyáltalán nem érti őt, a halálra rémült lány felkeres egy látnokot, hogy megmentse lelkét az örök kárhozattól. A médium mindent bevet, hogy Christine élete visszatérhessen a normál kerékvágásba. Ahogy a gonosz erők közelednek, a lánynak szembesülnie kell az elképzelhetetlennel: milyen messzire képes elmenni, hogy megszabaduljon az átoktól?
A filmet hamarosan megnézheted itt. :)
Még egy nagy kedvenc:
Másnaposok 1,2 (ez most a kettő)
Ezúttal Stu (Ed Helms) mondja ki a boldogító igent, méghozzá Thaiföldön. A szesztestvérek természetesen így sem maradnak ki a mulatságból, de csalódottan kell tapasztalniuk, hogy Stu - tanulva az eddigiekből - óvatos kerti partit tervez a hepajozás helyett. Ám még a legtávolabbi földrészeken is igaz a régi mondás: ember tervez és aztán mások végeznek vele. Las Vegas semmi ahhoz képest, ami Bangkokban történhet. A haverok újabb agyatlan kalandok során mennek keresztül - hiszen lételemük a botrány, a káosz és pár doboz fejfájás elleni gyógyszer.
Folyt.köv.